چگونه بدانیم ابوبکر بغدادی (حاکم داعش) ازسوی خدا منصوب نشده است؟

پرسش:
چگونه بدانیم ابوبکر بغدادی (حاکم داعش) ازسوی خدا منصوب نشده است؟
« لب‌ّ لباب مطالب آقای ناصر مکارم شیرازی که در باب حکومت گفته‌اند چنین است: براساس یک سلسله مبانی و دلائل کلامی و فقهی، مسلم است که حاکم مسلمانان در همه‌ی عصرها باید از سوی خدا منصوب شود و نه از سوی مردم و احراز منصوب بودن شخص معین هم، با همان مبانی و دلائل ممکن است.
من از ایشان می‌پرسم:
ابوبکر بغدادی (حاکم داعش) هم همین مدعای شما را دارد و براساس پاره‌ای از مبانی و دلائل کلامی و فقهی که شبیه همان مبانی و دلائل شما است، ادعا می‌کند از سوی خدا منصوب شده است. شما چگونه می‌توانید با حفظ مبانی و دلائل ثابت کنید که او از سوی خدا منصوب نشده است؟ اگر نتوانید این مطلب را ثابت کنید، در این صورت بدانید با این فتوا که داده‌‌اید جواز ایجاد هرج و مرج در سراسر جهان اسلام را صادر کرده‌‌اید!».
« محمد مجتهد شبستری»

✅پاسخ:
رابطه‌ی حاکم اسلامی با خدا هیچ فرقی با رابطه‌ی خود احکام با خدا ندارد.
توجیه هر دو از یک منظر است.
حکم فقیه عارف یا عارف فقیه همان نسبت را با خدا دارد که نصب شدن یک فقیه عارف جامع‌الشرایط از طرف خدا دارد. عامل حکم با عامل نصب یکیست؛ و آن معرفت به دین و مصالح مردم دنیاست از نگاه خداوند، همین و بس.

🔰پرسش:
اگر اهل سنت قائل به نصب الهی حاکم باشند که گریزی از ولایت امیرالمومنین علی‌ابن‌ابیطالب(ع) نخواهند داشت و اگر شیعه قائل به نصب مردمی حاکم باشد پس از آن چه ادعایی می‌تواند داشته باشد؟
همه‌ی دعوا از این‌جاست که ما قائلیم به حق تعیین حاکم انحصارا توسط خدا در زمین و آن‌ها قائل به حق تعیین حاکم توسط مردم در زمین‌اند.
و البته دعوای به این سادگی، به‌واسطه‌ی نفسانیات و جنگ قدرت است که به نتیجه نمی‌رسد.

✅پاسخ:
اختلاف بین شیعه و سنی این‌ها نیست.
این بحث نتیجه ندارد.
شیعه قائل است: پس از رحلت پیامبراعظم(ص) همه‌ی ویژگی‌های پیامبر به جانشینانشان منتقل می‌شود و بلکه دارا هستند.
سنی قائل است: همه‌ی ویژگی‌ها با پیامبر دفن شد و احدی چنین ویژگی‌هایی ندارد.