پرسش
اخیرا برخی از افراد با استشهاد به آیهی “و ما انت علیهم بوکیل” وظیفهی پیامبر صلیاللهعلیهوآله را تنها نشاندادن راه سعادت میدانند و “وکیل نبودن” در این خطاب را به مفهوم عدم تکلیف امر و نهی برای حضرت نسبت به مردم تفسیر میکنند!.
لطفا در این خصوص توضیح بفرمایید.
پاسخ
چنانچه خدای متعال را وکیل دانستیم و وجود پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله را مظهر تام آن ذات یگانه باور داشتیم، در کلاس بالا پیامبر بهطورقطع وکیل است و به وکالت از جانِ کامل ما، که با او متحد است انجام وظیفه میکند، لکن بسیاری از مردم وکالتنامهی او را در آخر کار امضا خواهندکرد.
لذا پیامبران از این زاویهی نگاه ما، وکلای ما هستند، پس هر چه کنند از ماست که امر و نهی هم از این سنخ است.